آزمایش سلولهای بنیادی دربیماران مبتلا به دیابت نوع 1 تلاشی برای حذف تزریق انسولین

 5 فوریه 2016- کارآزمایی بالینی درمان با سلولهای بنیادی  بروی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 به امید  حذف تزریق انسولین آغاز شد.

شرکت ViaCyteو شرکت جانسون و جانسون همکاری خود را برای پیشبرد توسعه ی فن آوری سلولهای بنیادی که موفقیت آن در مدلهای حیوانی به اثبات رسیده است، آغاز کردند. آنها ادعا می کنند که اولین درمان با سلولهای بنیادی  را بروی  بیماران آغاز کرده اند.

 درمان VC-01شامل سلولهای اجدادی پانکراس انسان است که بنام سلولهای PEC-01شناخته می شوند که با سیستم  تحویل  Encaptraکه یک کپسول  نیمه تراوا می باشد  به بدن بیمار تحویل داده  می شود.

 سلولهای PEC-01در حین درمان وادار به تغییر شکل به سلولهای تولید کننده ی انسولین می شوند  کپسول محافظت کننده از این سلولها، مانع حمله ی سیستم ایمنی بدن بیمار به سلولهای جدید می شود.

Paul Laikind، مدیر اجرایی ارشد شرکت ViaCyteمی گوید: این سلولها، سلولهای انسانی هستند  اما سلولهای فرد بیمار نیستند بنابراین سیستم ایمنی بدن بیمار درصد حذف آنها خواهد بود و به این سلولها حمله می کند.

 مطالعات حیوانی نشان داد که این سلولها نه تنها در بدن حیوان زنده می مانند بلکه دقیقاً وظایف پیش بینی شده را در بدن حیوان انجام می دهند. موفقیت این درمان در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1، می تواند نیاز به تزریق روزانه ی انسولین را از بین برده و کنترل طولانی مدت قندخون را بهبود  بخشد.

 این کپسول در زیر پوست تعدادی از بیماران آمریکایی و کانادایی درمرحله ی اول بالینی این کارآزمایی جای گذاری شده است. چنانچه آزمایشات انسانی موفقیت آمیز باشد. این درمان می تواند درچند سال آینده  در دسترس همه ی بیماران قرار گیرد و در نهایت می تواند به بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت درمان با انسولین هستند، کمک کند.

 دکتر Tom Donnerاز دانشکده ی پزشکی جان هاپکینز می گوید: این درمان همانند ساخت یک پانکراس جدید است که همه ی هورمونهای مورد نیاز کنترل قندخون را تولید می نماید. ماه گذشته پیشرفتهای زیادی درمبارزه با دیابت نوع 1 صورت گرفت محققان دانشگاه هاروارد اعلام کردند که توانسته اند  این بیماری را برای مدت شش ماه متوقف کنند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/feb/stem-cell-testing-begins-on-human-type-1-diabetes-patients-in-bid-to-eliminate-insulin-injections-90133659.html